torstai 23. helmikuuta 2012

castle hill

Mia saapui Budapestiin maanantaina ja kävin hakemassa hänet lentokentältä junalla. Tultiin meille, syötiin pizzat ja lähdettiin siitä suoraan Morrison'sin opiskelijakemuihin :D

Junassa
 Tiistaina oli sitten vuorossa nähtävyyksiä ja käveltiin Budapestin vanhimmalle sillalle eli Széchenyin ketjusillalle, joka sijaitsee 2 kilometrin päässä meiltä. Matkan varrella pysähdyttiin syömään Burger Kingissä, tosi unkarilaista heh heh..

Siellä se silta näkyy!
Täs me vaa ollaa

Turisti

Pest

Buda
Ja pääsimme sillan yli, juhuu!

Turisti

Budan kukkulat on jono matalia vuoria, ja meidän kohteena oli Castle Hill eli Linnavuori. Sinne päästäkseen on edessä kiipeäminen, mutta saatiin Ateenassa traumoja vuorille kiipeämisestä joten päätettiin ottaa helpompi vaihtoehto ja matkata ylös kaapelihissillä. (Saatiin tosin niistäkin traumoja Ateenassa kun mentiin kaapelihissillä joka kulki vuoren sisällä, hyi :D)

"Meitä pelottaa olla hississä" :D
Linnavuoren kartta, sieltä löytyy kaikkea ihanaa tuhat vuotta vanhaa katseltavaa

Matiaksen kirkko

Kalastajalinnake, en oikein tiedä mikä tän tehtävä on :D todennäköisesti se on rakennettu muuriksi suojaamaan kaupunkia hyökkäyksiltä (ihan niinku joku hyökkäis tonne vuoren huipulle ihan tosta vaan..)

Pyydettiin jotain saksalaista setää ottamaan meistä kuva. Eka kuva oli semmonen joka oli zoomattu niin ettei siinä näkyny mitään muuta ku meidän naamat :D Tää oli sitte se toinen otos, ei nyt mikään loistava mutta parempaan suuntaan..

Kalastajalinnakkeelta oli upeet näkymät Pestin puolelle
Parlamenttitalo

Luettiin Lonely Planetista että Linnavuorella on labyrintti, joka sijaitsee 16 metriä maan alla ja pakkohan sinne oli päästä.

Mentiin sisälle luoliin ja ostettiin pääsyliput (1500ft = reilu 5e). Ei saatu siinä mitään ohjeita tai taskulamppua, mutta ei ihmetelty sitä sen enempää koska ajateltiin että tää nyt on tämmönen pieni hassuttelulabyrintti, ei mikään big deal. Noh mentiin sitten itse tunneliin ja voin kertoa etten oo montaa kertaa ollu elämässäni niin peloissani ku siellä :D Labyrintti oli matala, kostea, pilkkopimeä, sokkeloinen ja siellä soi kamala kauhumusiikki. Siellä ei ollut mitään opastuksia tms ja eksyttiin samantien.

Älkää menkö tuonne
 Kun päästiin pois labyrintistä haluttiin vaan lähteä pois koko kukkulalta, se oli oikeesti ihan kamala kokemus :D

Ystäväni Mia
Linnavuoren jälkeen oltiin ihan nääntyneitä ja päätettiin vaan mennä kahville, jatkettiin tätä traditionaalista unkarilaista linjaa ja mentiin Starbucksiin :D

Väsähtänyt naama
Illalla ei jaksettu oikein tehdä mitään, käytiin vaan syömässä Vapianossa koska ei jaksettu nähdä vaivaa ja ottaa selvää mistään kunnon ravintolasta. :D Oli ihana päivä monesta syystä; näin Miaa ja sain jutella ihmiselle joka oikeesti tuntee mut JA vieläpä suomen kielellä & sain vihdoinkin aikaseks käydä katsomassa nähtävyyksiä! Sekin piristää jännästi ku aurinko paistaa. Tälläisiä päiviä lisää :)