perjantai 23. maaliskuuta 2012

madrid part I

Perjantaina 16.3. minä, Sanne ja Erika tosiaan hypättiin lentokoneeseen ja suunnattiin kevätloman viettoon Madridiin! Lentomatka oli maailman tylsin, koin elämäni pisimmät 3 tuntia :D

Junassa matkalla kentälle, Budapestissä oli t-paitakelit kun lähdettiin!
Erika
Kentällä odottelemassa koneeseen pääsyä.. Mulla oli reissussa ainoastaan noi ballerinakengät mukana ja voin kertoa että ei ollu se paras kenkäpari tolle matkalle, käveltiin nimittäin joka päivä 6-7 tuntia ja lämpöasteita oli se +10 :D Ei tullu taas ihan loppuun asti ajateltua kun pakkasin tavaroita.
Vihdoin koneessa!
Tässä vielä naurattaa, 2h myöhemmin oli hymy hyytynyt kun oli niin tylsää ja ahdasta :D
Laskeuduttiin Madridiin puol yhdeksän maissa illalla ja tavattiin kentällä Thomas, joka oli tullut eri lennolla. Madridin kenttä on ihan jäätävän kokonen ja jouduttiin talsimaan se päästä päähän pari kertaa kun ei heti aluksi löydetty Thomasta :D Saatiin kuitenkin porukka kasaan ja hypättiin metroon ja kolmen vaihdon jälkeen oltiin vihdoin meidän pysäkillä Embajadoresilla.

Majoituttiin Youth Hostel Solissa, joka oli muuten tosi viihtyisä ja siisti (ja halpa!), mutta sen sijainti oli melko huono. (Myös aamupala oli SURKEA, pelkkää kuivaa paahtoleipää ja hilloa.) Henkilökunta oli kuitenkin ystävällisin ikinä ja tavattiin muutenkin paljon muita hostellin asukkeja jotka oli kotoisin joka puolelta maailmaa :) Meidän huone oli 14 hengen dorm ja etukäteen mietin että mitähän siitäkin oikein tulee, mutta paria pikku sattumaa lukuunottamatta nukkuminen 13 muun ihmisen kanssa samassa huoneessa oli yllättävän kivaa :D Eihän siellä hostellihuoneessa tosiaan muuta tehdä kuin nukutaan ja käydään suihkussa.

Hostellin check-in
Ensimmäisenä iltana oltiin kaikki tosi väsyneitä ja käytiin vain syömässä illallinen ekassa vastaantulevassa paikassa ja mentiin sitten nukkumaan.

Thomas & Erika
Mmmh bon appetit! Oli muuten maailman kuivin hamppari, mutta tossa nälässä sekin maistu taivaalliselle

Lauantaina lähdettiin aamulla kiertämään kaupunkia oppaanamme Erikan madridilainen kaveri Antonio. Hypättiin Antonion autoon ja suunnattiin ensimmäisenä härkätaisteluareenalle, joka sijaitsee vähän varsinaisen keskustan ulkopuolella. Areenalle ei päässyt sisään, joten tyydyttiin ihailemaan sitä vaan ulkopuolelta. Itse en ikinä haluaisi mennä katsomaan härkätaistelua, mun mielestä se on brutaalia eläinrääkkäystä. Keskusteltiin Antionion kanssa aiheesta ja hän kertoi että vaikka monissa paikoissa härkätaistelut on jo kielletty, perinne silti elää vahvana Espanjassa. Ymmärrän kyllä että se on osa espanjalaista kulttuuria, mutta mulle tulee paha mieli niiden härkien puolesta jotka sinne areenalle joutuvat :(

Härkäareenan jälkeen palattiin keskustaan, vietiin auto parkkihalliin ja lähdettiin käppäilemään ympäriinsä. Antaa kuvien puhua puolestaan :)

Thomas, Erika ja Antonio härkäareenalla
Patsas härkätaisteluissa kuolleiden matadorien muistoksi (missä on kuolleiden härkien muistomerkki kysynpä vaan)
Meitsi! Oli muuten toi pelkkä neuletakki vähän turhan ohut tuolla, vaikka aurinko paistoikin
Antonio & Erika kahvitauolla

Turisteja joka puolella

Puerta del Sol
Joku monista aukioista..

Plaza Mayor

Kauppahalli

Espanjassa kun oltiin niin olihan sitä sangriaa maistettava!
Vaaaaltava kirkko

Vakava keskustelu menossa selkeesti
Kuten sanottu kirkko oli ihan älyttömän iso ja myöskin täynnä turisteja, mikä oli musta vähän outoa koska siellä kuitenkin oli myös "normaaleja" ihmisiä rukoilemassa yms.

Kirkko toiselta puolelta

Kirkkoa vastapäätä sijaitsee kuninkaallinen palatsi

Ei vissiin huvittanu enää kävellä
Kun koskettaa tän patsaan peppua saa kuulemma hyvän onnen loppuelämäkseen
Ja pakkohan se hyvä onni oli saada!
Seuraavaks kiivettiin näköalakukkulalle

Vähän shoppailua.. Madridin hinnat oli oikeesti ihan järkyttävä shokki Budapestin jälkeen :D

Syötiin lounasta tapaspaikassa, jonka jälkeen käveltiin vielä ympäriinsä iltaan asti ja sitten mentiin hengailemaan Antonion kämpälle keräämään vähän energiaa illallista varten.

Thomas ja Antonion maailman söpöin koira :D
Antonio vei meidät tyypilliseen espanjalaiseen "ravintolaan" ja syötiin bocadilloja, jotka on vähän kuin täytettyjä patonkeja. Muut söi mustekalarengas-bocadillot, mutta mä en oo merenelävien ystävä ja söin serrano-kinkku-bocadillon joka oli hyväääää :) Antonio oli ihan korvaamaton apu meille, hän osasi kertoa tarinoita ja historiaa melkein joka rakennuksesta, ei oltaisi saatu kaupungista irti läheskään yhtä paljoa ilman häntä!

Iltapalaksi käytiin vielä hakemassa churrot, joka oli jonkintapainen leivonnainen joka dipattiin sulatettuun suklaaseen. Ennen kuin maistoin churroa mulla ei ollut mitään tietoa mitä oli luvassa, siitä toi kuvan hieman epäilevä ilme :D En yleensä tykkää makeasta, mutta toi oli kyllä tosi hyvää!

Churrojen jälkeen Antonio toi meidät takaisin hostellille ja kiitettiin häntä tuhannesti koko päivästä :) Tässä vaiheessa kello oli jotain 22 ja oltiin jo aikasemmin päätetty osallistua baarikierrokselle, joka alkoi klo 23. Hostellin sänky näytti todella houkuttevalta, mutta vaatteiden vaihdon ja pienen virkistäytymisen jälkeen suunnattiin kuitenkin takaisin keskustaan. Käytiin illan aikana neljässä eri baarissa, joista viimeinen etappi oli salsaklubi :D Oon tanssinut salsaa muutama vuosi takaperin, mutta ilmeisesti olin unohtanut kaiken muun paitsi perusaskeleen :/ Improvisoin omia liikkeitä sinne tänne ja hauskaa oli, ei siellä kaikki muutkaan mitään ammattilaisia olleet :D

Baarikierroksen kansainvälinen porukka :)

En nyt viitsi tähän samaan postaukseen tunkea enempää kuvia, palataan asiaan huomenna!