tiistai 15. toukokuuta 2012

milano

Viime viikolla lähdin siis Italian-reissulle; vietettiin yksi yö Milanossa ja kolme yötä Roomassa. Mulla ei oo hirveesti kuvia matkalta, mutta laitan nyt tänne ne mitä on :) Kiva sitten lukea jälkeenpäin mitä kaikkea tulikaan tehtyä.

Keskiviikkona aamuyöllä kolmen maissa raahauduin Budapestin lentokentälle ja matkasin kello kuuden lennolla Ryanairin kyydittämänä Milanoon. En uskaltanut illalla käydä nukkumaan siinä pelossa etten herääkkään ajoissa ja myöhästyn lennolta, joten haaveilin koko yön siitä hetkestä kun pääsen lentokoneeseen istumaan ja voin nukkua vihdoinkin. No, olishan se pitänyt arvata että koneessa sitten väsymys oli siinä pisteessä että kävin ihan ylikierroksilla enkä saanut unta.

Yleensähän jos lentokentällä kone ei oo parkissa ihan terminaalin vieressä, niin ihmiset kuljetetaan sinne lentokenttäbussilla. No, Budapestissä on toiset meiningit ja matkustajat käveli koneeseen tollasta aidattua reittiä pitkin niinkuin mikäkin karjalauma :D Tätä hihittelin yksinäni tolloin viiden aikaan aamulla koko kävelymatkan ajan, ai miten niin väsytti?
Pakollinen "kuva lentokoneen ikkunasta" -kuva. Tollaset ihan kivat maisemat oli koko matkan ajan!
Milanon kentältä hyppäsin bussiin kohti kaupungin keskustan juna-asemaa, josta pienen haahuilun jälkeen selvisin hostellille kymmenen maissa aamulla. Tässä vaiheessa olisin antanut mitä vain että pääsisin nukkumaan, mutta pystyin vain nopeasti jättämään tavarat huoneeseen kun ihana hössöttävä respa-setä iski mulle kartan kouraan, merkkas shoppailukadun ja käski tulemaan myöhemmin takaisin kun huone on valmis :D

Milanon päärautatieasema
Rautatieasema sisältä
Reissulla mulla oli matkaseurana ystäväni Milla, joka asuu Itävallassa tällä hetkellä. Meille tyypillisesti ei oltu suunniteltu asioita ihan loppuun asti ja Milanossa hengailin yksinäni aamusta iltapäivään asti koska meidän matkustusaikataulut ei ihan osuneet yksiin :D

Kävin syömässä (itseasiassa parikin kertaa ihan vaan tappaakseni aikaa) ja kolusin läpi ostoskatu Corso Buenos Airesin jokaisen putiikin, en tosin ostanut kuin parit shortsit, koska halusin säästää shoppailuja myös matkan seuraavaan kohteeseen Roomaan (tää oli virhe, mutta siitä lisää myöhemmin).

Random katukuva 1..
..ja 2.
Siinä vaiheessa kun olin tosiaan ravannut kaikki kaupat läpi näytti kello vasta sen verran, että mun piti vielä keksiä itselleni tekemistä pariksi tunniksi. En halunnut käydä katsomassa Duomoa tms. ilman Millaa, enkä tietenkään ollut tehnyt mitään etukäteistutkimusta mitä Milanossa voi tehdä, joten oli vähän ideat vähissä :D Tähän kaikkeen lisäksi vielä se, että tosiaan olin ollut reilusti yli 24h hereillä, joten tadaa päädyin menemään puistoon nokosille :D Sinne vain keskelle nurtsia pitkäkseen ja laukku kainaloon kodittomien tyyliin, hyvin maistu uni yli tunniksi!

Puistossa
Hyvää yötä!
Unosten jälkeen ei onneksi tarvinnut kauaa ootella kunnes Milla saapui. Käytiin hostellilla, josta lähdettiin käymään Duomolla. Hengailtiin siellä hetki ja kierrettiin vielä muutama kauppa, kunnes oli pakko tulla hostellille ottamaan nokoset :D Olis nukuttanut aamuun asti, mutta kerättiin viimeset voimanrippeemme ja raahauduttiin illalliselle :) Söin maailman parhaan pasta carbonaran, ah nam! Sen jälkeen ei pussipastat maistu enää yhtä hyvälle kuin ennen :D

En tiedä onko kyse siitä, että mä sattumalta osun aina mielenosotuksiin vai siitä että niitä vaan on nykyään joka puolella, mutta taas jälleen kerran satuin kävelemään jonkun kapinan ohi.
Duomo
Yksi moooonesta katutaiteilijasta
Duomon aukion laita
Ööh, Milanon oma Riemukaari? Kuten sanottu ei ollu kotiläksyt tehty ennen reissua :D
Mää

Anyway, aterian jälkeen laahustettiin hostellille ja kaaduttiin sänkyyn, aamulla olikin sitten taas herätys heti viiden jälkeen, AI ETTÄ :)

Hostellin sisäpiha

Duomo di notte
Kaupungista itsestään sen verran, että ennen matkaa monta kaveria sano mulle että Milanon visiitille yks päivä riittää mainiosti ja oon kyllä samaa mieltä. Tosi kiva kaupunki ja mahtavat shoppailumahdollisuudet, mutta muuten en oikein tiedä mitä siellä päivät pitkät tekis. Asiaan tosin vaikuttaa se etten ottanut mistään mitään selvää vaan lähinnä harhailin ympäriinsä puolikuolleena :D Mutta voinpahan nyt ainakin sanoa käyneeni Milanossa!

1. voi että tässäki ois pitäny sanoo miinalle ja anulle et te tuutte, ne asuu siel (oli tääl perugiassa kielikurssil ni tutustuttii) ni ois voinu vähä näyttää mestoi! MIKSI ETTE MUISTUTTANEET MINUA TÄSTÄ REISSUSTA :D

jenita

1. haha me oikeesti lähettiin matkaan ilman yhtää mitää suunnitelmia :D paikan päällä vast kelattii et oiskoha pitäny ottaa jostain asioista selvää... :D