tiistai 15. toukokuuta 2012

rooma

Kirjotan nyt kilometripostauksen kaikista neljästä päivästä, jotka Roomassa vietettiin niin ei tarvitse alkaa joskus ensi viikolla muistelemaan että mitäs siellä oikein tapahtuikaan :D

Torstaina tosiaan herätyskello soi siinä puoli kuuden maissa aamulla ja oli aika jatkaa matkaa. Mentiin junalla Malpensan kentälle, josta lennettiin Roomaan.

Kuinka väsyneeltä voi ihminen näyttää :D

Me molemmat matkustettiin sukat + ballerinat -yhdistelmässä ja kyllä oli muodikas olo! :D
Rooman kentältä otettiin juna kaupungin keskustaan ja sieltä käveltiin hostellille, joka sijaitsee kätevästi juna-aseman vieressä. Päästiin taas vaan jättämään laukut, sillä sisäänkirjautuminen alkoi vasta myöhemmin. Lähdettiin sitten etsimään supermarkettia ja (kartan mukaan) lähellä sijaitsevaa puistoa. Pienen ylimääräisen lenkin jälkeen löydettiin puisto ja pidettiin siellä pieni piknik.

Iltapäivällä päästiin hostellihuoneeseen käymään, josta lähdettiin sitten Piazza di Spagnalle katsomaan niitä kuuluisia Espanjalaisia portaita. Mulle portaat oli vähän pettymys, olin kuvitellut niiden olevan paaaaaaaljon leveämmät, lähinnä jotain Helsingin eduskuntatalon portaiden luokkaa :D

Minä ja palmu

Pyörittiin siinä aukiolla hetki ja päätettiin lähteä viereiselle ostoskatu Via Corsolle. Tästä mainitsinkin jo viime postauksessa: olis kannattanu ottaa Milanon shoppailusta kaikki irti, nimittäin Rooman tarjonta oli surkea. Käytiin matkan aikana läpi kolme suurinta ja tunnetuinta ostoskatua, mutta kumpikaan ei oikeastaan löytänyt pahemmin mitään. Voi olla ettei sitten vaan löydetty oikeaa aluetta, mutta vähän ihmetytti kyllä että missä ne kaikki hyvät kaupat oli.

Vähän tommosia tyyriimpiä liikkeitä

No käytiin kuitenkin niissä parissa kivassa kaupassa mitä Corsolta nyt löytyi ja sitten päätettiin käydä syömässä.

Oon ollut Italiassa pari kertaa ennenkin, ja muistelinki että niiden pizzat on tollasia mihin täytteet heitetään päälle kokonaisina :D Tykkään enemmän amerikkalaistyylisistä pizzoista, pakko myöntää..

Ruoan jälkeen lähdettiin jatkamaan matkaa, ja löydettiin tiemme Fontana di Treville. Sieltä käppäiltiin sokkona vaan johonkin suuntaan päätyen ensin Piazza Venezialle ja myöhemmin Piazza Navenolle. Tässä vaiheessa oltiin kaukana hostellilta väsyneinä ja jalat ihan rikki, joten otettiin vain joku rautatieasemalle menevä bussi vaikka meillä ei ollut lippuja, hyi hyi.

Fontana di Trevi ja miljoona turistia niinkuin koko Roomassa joka paikassa muutenkin
Palazzo Venezia

Seuraavana päivänä haluttiin heti aamusta käydä ostamassa paremmat kävelykengät, joten lähdettiin takaisin Via Corsolle, jota ei edellisenä päivänä ihan päästä päähän ehditty kävelemään. Tää suunnitelma olikin taas helpommin sanottu kuin tehty, nimittäin Roomassa oli metrolakko. Selvitettiin sitten pienen eksymisen jälkeen reitti Corsolle, mutta eihän sieltä mitään kenkiä löytynyt :D Tän takaiskun jälkeen käytiin lounaalla, josta lähdettiin kohti Vatikaania.

Vatikaani ulkopuolelta

Tässä näkyy toi jono Vatikaaniin, ei sit lähetty seisoskelee sinne vaikka se oliskin varmasti ollut ihan kivaa tuolla helteessä

Vatikaanin jälkeen päätettiin mennä Colosseumille, ja reitti kulki taas jotenkin ihmeellisesti Piazza Venezian ohi..

Oltiin taas huonoja turisteja eikä menty Colosseumille sisään, kierrettiin se vaan ympäri.

Tää päivä oli siis perjantai, ja lämpöasteita oli koko päivän sellaset +35 varjossa :D käytiin hostellilla ottamassa suihku ja sitten lähdettiin tutustumaan Rooman yöelämään. Meillä ei ollut taas mitään tietoa mihin kannattaa mennä ja mitä tehdä, mutta ihan hyviä bileitä löydettiin ja hostellille tultiin takas vasta seuraavana aamuna.

Lauantaina nukuttiin pitkään ja tältä päivältä mulla ei näköjään oo pahemmin kuvia. Kun lähdettiin liikkeelle niin käytiin ekaks syömässä ja sitten etsittiin käsiimme Via Nazionale kauppojen toivossa. Käveltiin se läpi ja päädyttiin taas jälleen kerran Piazza Venezialle. Jos kaikki tiet johtavat Roomaan niin Roomassa kaikki tiet johtavat Venezialle :D

Sieltä käppäiltiin Colosseumin metroasemalle, jossa jouduttiin kommunistisen mielenosoituksen keskelle. Metrossa joku näistä sankareista veti hätäjarrua, ja pysähdyttiin pariksikymmeneksi minuutiksi keskelle metrotunnelia. Voin kertoa että tässä vaiheessa alkoi pieni paniikki hiipiä kun oltiin jumissa pimeässä tunnellissa aivan täydessä metrossa, mutta onneks päästiin sieltä pois ehjin nahoin.

Piazza Republica
Joku basilika :D

Venezialla taas jälleen

Kapinalliset

video

Toiveikkaina käytiin vielä joen toisella puolella katsomassa shoppailumahdollisuudet ja ne nyt oli samaa luokkaa kuin Roomassa muutenkin.. Joka kulmassa on Sisleyn tai Guessin liike ja that's it :D Mentiin sit vaan Piazza Popololle hengailemaan ja kuuntelemaan kun ihana symppispappa lauloi.

Popolo
Illalla käytiin viimeisen kerran syömässä ja molemmilla oli jo päätettynä mitä halutaan syödä; mulle pasta bolognese ja Millalle pasta carbonara. Jostain syystä joka ravintolasta ei saa näitä molempia, mutta onneks vihdoin löydettiin hyvä paikka :)

Tiramisua jälkiruoaksi!
Sunnuntaina eli viimeisenä päivänä osoitettiin taas mahtavaa matkansuunnittelutaitoamme ja Milla lähti aamulla kymmenen maissa kohti kotia, kun taas mä jäin Roomaan, mun lento nimittäin lähti kello 22.35 :D Hengailin siellä sun täällä, mm. luin kirjaa 2 tuntia Piazza Popololla :D Sieltä lähdin seikkailemaan uusille alueille (ajattelin että no mitäs se haittaa jos eksyn, onhan mulla tässä aikaa :D) ja päädyin jonnekin pikku karnevaaleille katsomaan rullaluistintemppuilijoita. Kuuden maissa illalla en oikeasti keksinyt enää mitään tekemistä ja päätin lähteä lentokentälle oottelemaan. Tästä ainakin opin sen että yksin matkustaminen ei todellakaan oo mua varten! :D

Reissun viimeinen kuva

Kaikinpuolin ihana loma oli, nyt mulla alkaakin sit koulussa viimeiset kokeet ja deadlinet :( Onneksi niitä nyt ei niin hirveesti ole ja parin viikon kuluttua pääsenkin sit aloittamaan mun kesäloman Romanian-matkalla, jeee!

1. ai että mua harmittaa ku ne päässy olee oppaana! olisin vieny teijät porta di romalle!!!! se on iso ostoskeskus lähistöllä, mutta hyvin löysitte paikkoja! toi päivä oli kyl tappavan kuuma :D

jenita

1. jooo no ens kerral sit! :D aion ehdottomasti mennä takas jos vaa saan mahdollisuuden :)

2. Voi Lape :D Kuulostaa että teilläkin oli ihan nappiin menny loma!

1. Nappiin meno on iha pysyvä elementti elämässäni :D

3. Mäki haluun Roomaan uudestaan!! Ainaki shoppailee jos ei muuta :D ja voi että, mulla on nyt jo ikävä mun Gurua.

1. :D hän ei ollut Popololla enää sunnuntaina, sen sijaan siellä oli toisella puolella oopperalaulaja ja toisella puolella gospel-orkesteri. Istuin siinä keskellä niin että kuulin toisella korvalla toisen esiintyjän ja toisella toisen, oli melko mielenkiintonen harmonia

2. Guruni harmonia on parasta mahdollista harmoniaa.