perjantai 1. kesäkuuta 2012

romania

Siitä lähtien kun tulin Unkariin ja tajusin et Transylvania on tossa ihan vieressä rajan takana, mulla oli pakkomielle päästä sinne koska mun korvissa Transylvania kuulostaa niiiin eksoottiselta enkä tiedä ketään joka olis siellä käynyt. Viime viikon torstaina sitten vihdoin noustiin junaan määränpäänä Brasov, Transylvania! Meillä oli "pari" mutkaa matkassa ja 28 tunnin matkustamisen jälkeen päästiin viimein perjantai-iltana perille.

Unkarin puolella maisemat oli näinkin mielenkiintoset

Alkumatkasta juna oli täynnä, mutta Romanian rajan jälkeen saatiin melkeen koko vaunu itsellemme

Kaikki romanialaiset juna-asemat oli tälläsiä vähän ränsistyneempiä

Romanian puolella nähtiin myös koko ajan kaikenlaisia sähköjuttuja ja putkia joka puolella

Kylät oli pieniä ja köyhiä ja suosituin ajoneuvo oli hevoskärryt

Viimeset 5 tuntia junassa oli tuskaaaa :D En oo eläessäni ollut niin tylsistynyt. Jossain vaiheessa tosin tajuttiin että Unkarin ja Romanian välillä on aikaero joka lyhensi matkaa tunnilla, jes!

Tutustuttiin jo Budapestin juna-asemalla kahteen eteläamerikkalaiseen poikaan, joiden kanssa lähettiin sit ulos katsastamaan Brasovin yöelämä, koska saavuttiin niin myöhään ettei oikeen ollut mahdollisuutta tehdä mitään muutakaan.

Matkustin siis Sannen kanssa, ja lauantai-aamuna meidän kaverit Erika ja Laura tuli perässä Brasoviin. Oltiin perjantaina tutustuttu samassa hostellissa asuviin kahteen jenkkiin ja kahteen australialaiseen joiden kanssa oli niin hauskaa, että haluttiin hengata yhdessä lauantainakin. Päätettiin lähteä pienelle seikkailulle ja kiivettiin ylös vuorelle Brasov-kyltille. Siinä meni noin puoltoista tuntia ja mäki oli jyrkkä ja vettäkin satoi, mutta selvisin! Sen jälkeen oli kyllä voittajafiilis :) Alas tultiin kaapelihissillä, koska rinne oli sateen jälkeen tosi liukas ja mutanen ja alaspäin kapuaminen olis johtanu noin sataan kaatumiseen.

Määränpää! Kuulin että toi Brasov-kyltti laitettiin tonne tuomaan ilmaista mainontaa kaupungille, nimittäin se näkyy kaikkien turistien valokuvien taustalla. Ihan kiva idea, mutta mun mielestä se ei yhtään sovi kaupungin keskiaikaseen ilmapiiriin :D

Tälläsiä polkuja kuljettiin siksakkia huipulle asti
Laura, Ben from Miami & Erika valokuvaustauolla

Huipulla!

Vuorelta päästyämme käytiin syömässä ja nopeasti kääntymässä hostellilla ja sitten oli vuorossa kävelykierros Brasovin tärkeimmillä nähtävyyksillä. Kaupunki on tosi pieni, mutta sen historia ulottuu keskiajalle asti joten nähtävää riitti.

Sanne & meitsi

Brasovin keskusaukio

Koko reissun ajan oli harmaata ja satoi sillon tällön, mut musta se oikeestaan sopi ton kaupungin imagoon :D Aurinko ei tietenkää ois ollu pahitteeks, mutta kävi se noinkin! Onneks oli sentään suht lämmintä.

Kuudelta illalla alkoi joku keskiaikainen esitys mutta ei ehditty jäädä katsomaan

Yksi Kaakkois-Euroopan kapeimmista kaduista, näin poliittisesti korrektisti sanottuna. Hauskaa miten joka kaupungilla on aina jokin "yksi Euroopan/maailman suurimmista/pienimmistä/vanhimmista/korkeimmista" rakennuksista tms :D Vantaalla taitaa olla yks Pohjois-Euroopan suurimmista ostoskeskuksista, wuhuu!

Laura, Sanne, Erika, minä

Illalla kävelyn jälkeen tavattiin keskusaukiolla jenkit, aussit ja eteläamerikkalaiset ja lähdettiin yhdessä illalliselle. Mun lempiasioita Budapestissäkin on tutustua muihin samanikäisiin ihmisiin ympäri maailmaa ja vertailla eroavaisuuksia ja samankaltaisuuksia Suomen ja muiden maiden välillä. Mun normaali arki kotona on niiiiiin erilaista kuin esimerkiksi näiden jenkkien, jotka oli kotosin Miamista ja joiden perusrutiineihin kuuluu mm. sukellus ja veneily :D Mutta niinkuin he sanoivatkin, meidän arki on heille tosi eksoottista ja heille on ihan uskomatonta ajatellakaan että "no lähdetäänpäs tästä viikonlopuksi Romaniaan". Puolensa eurooppalaisuudessakin :)

Illallisen jälkeen hengailtiin vaan hostellilla ja pelattiin korttia ja mentiin suht aikasin nukkumaan. Sunnuntai oliki sitten meidän viimenen päivä, ja ilmottauduttiin hostellin järkkäämälle retkelle, jonka kohteisiin kuului kolme linnaa Brasovin lähiympäristössä. Oltiin Sannen kanssa ainoat ilmottautuneet ja saatiin siis käytännössä oma kuljettaja koko päiväksi :D

Ensimmäisenä vuorossa oli Peles-linna Sinaiassa, mutta siellä kävi semmonen kurja juttu että meillä ei riittänyt aika mennä sisälle linnaan. Meillä oli 1,5h aikaa ennenkuin piti lähteä seuraavaan paikkaan ja oltiin seisottu puol tuntia jonossa kun kuultiin että englanninkielinen 45 min kestävä opastettu kierros alkaa 25 minuutin kuluttua. Saatiin onneks lipusta rahat takasin ja käppäiltiin sit vaan linnan pihalla ja käytiin kahvilla.

Seuraava kohde oli oikeestaan syy koko meidän Romanian matkalle: Draculan linna eli Bran. Jos kuviteltiin että edellisessä paikassa oli paljon turisteja niin Branissa niitä oliki sit kymmenen kertaa enemmän. Tänne linnaan päästiin jopa sisälle, mutta mulla palo nopeesti hermot siihen kun ihmisiä oli joka puolella niin paljon ettei päässyt liikkumaan eteen eikä taakse. Sanoisin kuitenki että linna on ehdottomasti käymisen arvonen! Sisäänpääsy sinne oli opiskelijoilta 10 leitä (=2,7€) eli ei paljon mitään. Muutenkin Romaniassa oli HALPAA. Luulin ettei Budapestistä enää halvemmaks pääse mutta väärässä olin :D Niin ja se pitää sanoa kanssa et Brasovissa kaikki puhu englantia, siis ihan kaikki! Positiivinen yllätys :)

Nää Bran-linnan kuvat on ihan sekasin mut en nyt jaksa alkaa järkkäämään niitä.

Maailman luonnollisin hymy

Romaniassa käytetään muovirahaa! En oo ennen nähny sellasta, se tuntu tosi hassulta :D Mietittiin et miksei kaikki maailman raha oo muovia, se kun ei rypisty tai kastu, mut se on kuulemma paljon kalliimpi valmistaa. Hassua siis että just Romaniassa sitä tehdään.. :D Australiassa on myös muovisetelit, mikä on kuulemma tosi kätevää koska ku menee surffaamaan nii voi huoletta laittaa rahat taskuun eikä ne mee pilalle :D

Väkeä kuin pipoa

Anyway, Dracula-linnan jälkeen kierreltiin hetki viereisillä markkinoilla ja sit hypättiin takaisin autoon suuntana viimeinen etappi eli Rasnovin linnoitus. Siellä oltiin jo vähän väsähtäneitä, mutta muutenkin sanoisin et tää paikka ei välttämättä oo mikään must-see-kohde. Liikkuminen linnoituksessa on  rajoitettua eikä siellä oikeestaan oo mitään muuta näkemisen arvosta kuin hienot maisemat.

Oikoreitti!
Tässä vaiheessa kello oli joku neljä iltapäivällä kun palattiin takaisin hostellille tappamaan aikaa ennen junan lähtöä. Pelattiin korttia ja heitettiin tikkaa ja tutustuttiin samalla brittiläiseen Anthonyyn. Kaikki tyypit jotka tavattiin reissulla oli kiertämässä Eurooppaa ja kerto meille kaikenlaisia tarinoita paikoista joissa olivat jo olleet ja tulin niiiiiiiiin kateelliseksi :D Samalla mun "tahdon matkustaa tänne" -kaupunkien lista kasvoi noin kymmenellä, mm. Istanbuliin on päästävä!

Pizza + kokis 5e, ei paha
Reissun päätökseksi lähdettiin syömään Anthonyn, Erikan ja Lauran kanssa ja sitten olikin jo aika lähteä juna-asemalle. Junamatka Brasovista Budapestiin kestää mukavat 12,5 tuntia ja siinä ehtii hyvin kyllästymään kuoliaaksi ja puuduttamaan takapuolensa. Tulomatkalla nukuin aika hyvin, mutta kotimatkalla oli jotenkin ihan superepämukava olo ja kääntyilin ja vääntyilin etsien hyvää asentoa koko ajan. Oli aika zombi-olo kun vihdoin oltiin Budapestissä aamukahdeksalta ja oma sänky ei oo koskaan kutsunut yhtä kovaa :D

1. Hajosin hevoskärryille mut ihanan näköne paikka :)) tuuli

1. joo oli kivaa vaihteluu tän budskin harmauden jälkee :) harmittaa vaan etten tutustunu yhteenkää vampyyrii

2. ehkei ne vaa kertonu sulle..

3. se voi olla. siis eilen tällä budskissa näin niin vampyyrin näkösen tyypin!!!!!! oon vieläki hämmentyny

2. Ihan tulee nuoruutta ikävä, kun lukee sun tekstiäs...mutta mahtavaa kaiken kaikkiaan. :D
    terveisin
    kummitäti

1. Joo kyllä näitä tulee varmaan myöhemmin luettua et aikamoista seikkailua oli :)