perjantai 15. helmikuuta 2013

koirajuttuja ja muuta

Mun päivät työharjoittelussa on edelleenkin melkosen lyhyitä joten vapaa-aikaa on riittänyt yllin kyllin pilvin pimein. Aika vaan tuppaa käymään vähän pitkäks, kun Hakan on koulussa iltaan asti, ulkona sataa joka päivä vettä ja ei huvita tuhlata rahoja shoppailuunkaan (paitsi ehkä vähän). Onneks mulla on täällä koirakaveri Loca, joka on adhd reipas 1-vuotias jackrussellinterrieri. Locan kanssa seikkaillaan päivisin ympäri Budapestia, otetaan kolmen tunnin torkkuja sohvalla ja opetellaan uusia temppuja (tähän mennessä on mennyt jakeluun "kierrä" ja "etsi", huraa).

Lempparinukkumapaikka, tosin kielletty sellainen
Loca ja uudet kupit
Koiriin suhtaudutaan täällä (mun kokemuksen mukaan) vähän eri lailla kun Suomessa. Suuri osa koirista on esim niin hyvin koulutettuja, että omistajat pitää niitä huoletta vapaana kaupungin keskustassakin. Mulla on tosin omat epäilyni unkarilaisten koirankoulutusmetodeista, mutta eipä mennä nyt siihen. Koiria kohtaan ollaan erittäin ystävällisiä ja kiinnostuneita, monet haluaa tulla rapsuttamaan ja kyselemään kaikenlaista, ihan aikuiset ihmiset siis eikä pelkästään lapset. Budapestilaisilla on ulkona liikkuessaan yleensä naamalla se sama yrmeä ilme kuin suomalaisillakin, mutta Locan kanssa kävellessä näkyy hymyjä lähes kaikkien vastaantulijoiden kasvoilla :) Ehkä se johtuu vaan kyseisen koiran söpöydestä, en tiedä millaisen vastaanoton joku pelottavamman näköinen koira sit sais.. Oon myös kehittänyt teorian (tästäkin), että täällä asuu paljon koirarakkaita ihmisiä, joilla ei kuitenkaan oo mahdollisuutta ottaa omaa koiraa ja siitä syystä ne ilahtuu niin paljon muiden koirista :D

Tapasimme jättiläiskissan
Onni on kurakelit..not
Kaupunki itsessään ei sitten taas mun mielestä oo koiralle sopiva ympäristö, täällä on aika likaista ja kaduilla näkyy usein lasinsiruja ja muuta roskaa. Liikennettä on paljon, kadut on kapeita ja koirapuistot on ihan luokattomia. Oon käyny kahessa lähialueen koirapuistossa ja molemmat oli vaan lähinnä aidattu ankea hiekkakenttä täynnä kakkaa. Jos jaksaa lähteä vähän kauemmas niin löytyy ihan kivoja isoja tavallisia puistoja, joissa koiraa voi pitää huoletta vapaana. Näissä paikoissa ongelmana on sit vaan ne kaikki miljoona muuta koiranulkoiluttajaa sun muuta lenkkeilijää jotka siellä pyörii.

Joo, se niistä eläinasioista. Tällä viikolla Hakan osti Gastro Cardin, jolla saa -50% alennusta monista kivoista ravintoloista kuten T.G.I Fridays'ista :) alkuviikosta käytiinkin sit ulkona syömässä, keskiviikkona ja torstaina lojuttiin vaan kotona. Lauran koekeittiössä on taas kokeiltu milloin minkäkin ruokalajin kokkaamista huonoin tuloksin, mutta tästä syytän unkarilaisia, mulle tuntemattomia, raaka-aineita. Leivoin myös korvapuusteja (jotka söin yhtä lukuunottamatta yksin) ja juustokakkua jotka molemmat meni melko nappiin. Päätin siis tulevaisuudessa jättää kunnianhimoiset ruoanlaittoyritykset väliin ja pysyä leipomisessa, jos tekee keittiössä mieli jotain hääräillä. 

Alkuviikosta sato vähän lunta, tänään on ollut taas +7


Uudet bikinit mulla olikin just hakusessa
Ainiin, sain muuten ekan oman postin tänne :) Päivää ennen kun lähin Suomesta, mun pankkikortti lakkas toimimasta ja tilasin uuden tänne, ja se nyt sitten saapui. Täytyy myöntää että puolittain odotin kortin katoavan jonnekin Unkarin postilaitoksen uumeniin.. Toinen positiivisesti yllättänyt asia on unkarilaisten englanninkielentaito! En oo ihan varma että onko kielitaidon taso kasvanut mystisesti sen puolen vuoden aikana mitä olin Suomessa, vai oonko suurennellut päässäni sitä kielitaidon puutetta.. Anyway, en oo vielä kertaakaan törmännyt totaaliseen kielimuuriin, vaan päinvastoin, oon saanut kaikki asiani helposti hoidettua ja jutellut vielä niitä näitä päälle :) Joka kerta kun unkarilaiselta kysyy että puhutko englantia, vastaus on "yes, little", mutta todellisuudessa kielitaitoa löytyy enemmän kuin tarpeeksi.. Onkohan tää sitten sitä suomalaisillekin tuttua vaatimattomuutta :)

Ystävänpäiväviinit
Eipä mulla muuta, tänään lähetään ulos, joten pitää tässä alkaa pikkuhiljaa valmistautua!

Ps. Ilmeisesti en käytä enää kameraa ollenkaan vaan nämäkin kaikki kuvat on puhelimella otettuja. Pahoittelut huonosta laadusta, ostan paremman puhelimen kunhan rikastun

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti