lauantai 4. toukokuuta 2013

perhevierailu

Tulin tänne aikeissa kirjottaa selityksiä miksen ole kirjoitellut "niin pitkään aikaan", mutta vain viikkohan siitä edellisestä postauksesta näkyy olevan :o aika kulkee ilmeisesti hitaammin kuin luulenkaan. Syitä miksen ole edes ajatellut blogia ovat muun muassa kolmenkymmenen asteen helteet, perheen vierailu, kotoa saadut vähän surulliset uutiset sekä viimeisimpänä vappu, josta toipuminen otti taas oman aikansa. Voi niitä aikoja kun jaksoi helposti juhlia aamuun asti vaikka kuinka monta päivää peräkkäin (köhköh, Ateenan loma 2011, köhköh)!

Tosiaan mun vanhemmat ja sisko Tuuli tuli tänne kylään kolmeksi päiväksi viime perjantaina, ja koska viime vuoden visiitillä käytiin läpi kaikki (tärkeimmät) nähtävyydet, tänä vuonna tehtiin vain mitä milloinkin huvitti. Nyt seuraa siis kuvapläjäys siitä mitä kaikkea kivaa täällä ehdittiin tekemään :) Ilmatkin sattuivat olemaan parhaimmillaan noina päivinä, nyt koko viikonlopuksi tänne on luvattu sadetta ja ukkosta. Koko torstai-illan ja eilispäivän jo salamoi siihen malliin että ikkunat tärisi, tekee toisaalta ihan hyvää kun täällä on välillä niiiin tunkkainen ilma.

Ensimmäisenä päivänä eli lauantaina lähdettiin vain kävelemään ympäriinsä, ajatuksena edetä kohti Vaci utcaa ja Vörösmarty teriä. Matkan varrella ohitettiin basilika, jonne äiti ja iskä meni sisälle jonkun turistijoukon vanassa, minä ja Tuuli taas päätettiin taas mennä jätskille. Mua ei just sillon huvittanut mennä tutustumaan basilikaan ja Tuulilla taas oli päällä hihaton toppi ja shortsit niin ajateltiin ettei se ollut sovelias asu kirkkoon. Lisäksi olin kuullut että siinä basilikan aukiolla on joku superhyvä italialainen jätskipaikka.

Jäätelö oli ihan ok, ei tietenkään parempaa kuin Italiassa syöty oikea italialainen jäätelö :) jätskien jälkeen jatkettiin tosiaan matkaa shoppailualueelle, josta taas lähdettiin kävelemään New York Cafeeseen. (Löydettiin matkalla sattumalta ihan superhalpa kenkäkauppa, joka löytyy osoitteesta Kígyó utca 4-6 jos jotakuta kiinnostaa.) Tän kahvilan olin bongannut muutama viikko sitten siellä kiertoajeluilla ja koska opas mainitsi että kahvila on must-see, niin olihan se sitten nähtävä!

Omien sanojensa mukaan New York Cafe on maailman kaunein kahvila. En tiedä siitä, mutta ainakin hulppein kahvila jossa olen itse käynyt! Olisin muuten varmaan tuntenut itseni ihan täydellisen alipukeutuneeksi, mutta kaikki muutkin kahvilan asiakkaat olivat turisteja ihan tavallisissa vaatteissa joten sulauduin hyvin joukkoon. Paikan tarjoilijat olivat itse asiassa ne tyylikkäimmin pukeutuneet.

New York Cafen jälkeen käytiin vielä Westendissä pyörähtämässä ja sitten kotiin keräilemään energiaa illallista varten. Kyllä se koko päivän helteessä kävely vaatii ainakin parin tunnin siestan!

Sunnuntaina aamulla lähdettiin kaupunginpuiston kirpparille. Tästä meidän läheltä menee kätevästi bussi lähes suoraan paikan päälle. Internetistä olin lukenut että kirpparille pääsy on opiskelijoille ilmainen ja muilta 150 forinttia, mutta kumpikaan näistä ei kuitenkaan pitänyt paikkaansa. En nyt muista paljonko se sisäänpääsy sitten loppujen lopuksi oli, ei nyt mikään älyttömän kallis kuitenkaan. Kirpparilla myytiin ihan samaa tavaraa kuin Suomessakin ja mun mielestä ihan kohtuuhinnoilla. Tietysti oli näitä trokareita jotka myivät uutta tavaraa melkeinpä kaupan hinnoilla, mutta ihan tavalliset ihmiset jotka halusivat vain päästä vanhasta eroon osasivat kyllä mun mielestä olla ihan kohtuullisia. Osa myyjistä ei puhunut englantia, mutta elekielellä pärjää :) Unkariksi "paljonko tämä maksaa" on mennyibe kerül?, tietoisku.

Kirppari sijaitsi tuollaisessa vähän ulkoilmateatterin näköisessä paikassa, luulen että tuolla saatetaan järjestää jopa jotain konserttejakin?

Kirpparilta käveltiin puiston halki Vajnahunyad-linnan ohi Szechenyi-kylpylälle.

Ollaan kuulemma jotenkin samannäköisiä

Linnan ulkopuolella kaupusteltiin karkkia ja jotain suolaista syötävää ja unisieppareita! Oon etsinyt unisiepparia noin kahden vuoden ajan, ja tää oli oikeasti eka kerta kun näen niitä mistään. En siis paljoa jahkaillut vaan kaupat tehtiin alta aikayksikön :)

Unisieppari on alunperin intiaanien keksintö, se kuuluu ripustaa jonnekin sängyn läheisyyteen josta se sitten sieppaa kaikki pahat unet pois!

Vanhemmat jäivät sinne ja me käytiin Tuulin kanssa vielä vähän pyörähtämässä Vörösmarty terin kaupoilla. Oltiin kävelemässä sieltä kotiin viimeisillä voimillamme, kun päätettiin matkan varrella pysähtyä siellä basilikassa. Jotenkin kummallisesti harhauduttiin jopa kiipeämään kellotorniin ihastelemaan näkymiä. Torniin ei siis toki tarvitse varsinaisesti kiivetä (ellei halua), vaan hissi kulkee. Pääsymaksu torniin on 500 forinttia.

Näistä kuvista ei ilmene millainen tungos tuolla ylhäällä oli, jouduttiin aina odottamaan vuoroamme kuvien ottoon ellei haluttu että joka kuvassa näkyy kymmenen tuntematonta ihmistä :D

Näkymä basilikan ovelta sen edessä avautuvalle aukiolle
Illalla tein vähän pohjatyötä internetissä ja löysin kivanoloisen ravintolan nimeltä Trattoria Pomo D'Oro. Se on kuulemma jonkun julkkiskokin omistama ja supersuosittu, mutta koska oli melko myöhäinen sunnuntai-ilta niin päätettiin ottaa riski ja marssia sisään ilman pöytävarausta. Saatiin pöytä ja mun mielestä ruoka ja koko paikka oli tosi jees :)

Maanantaina lähdettiin jokiristeilylle nauttimaan hyvästä säästä. Laivayhtiön nimi oli Duna Yacht, ja ks. laiva pysähtyi Margit-saarella, jossa jäätiinkin sitten pois. Minä ja Tuuli mentiin hetkeksi grillaamaan itseämme Palatinus Strand -maauimalaan, joka on kaupungin paras paikka viettää kesäpäivää. Varsinkin sitten jos lämpöasteita on oikeasti se tukahduttavat +35 ja ylöspäin niin on täydellistä käydä välillä uimassa.

Illalla käytiin vielä syömässä Menzassa, jota mun tutut on kehuneet paljon. Paikka oli ihan täpötäynnä ja jouduttiin odottelemaan joku 20 minuuttia ennen kuin saatiin pöytä (sisältä, koska terassille odotusaika olisi ollut tuplasti pidempi). Menza oli kyllä kiva joo, mutta mä oon tälläinen yksinkertaisen ruoan ystävä niin siellä kaikki ruoat oli ehkä vähän turhan hienostuneita mun makuun. Kannattaa kuitenkin kokeilla ja suosittelen pöytävarauksen tekemistä..

Tiistaina aamulla olikin sitten aika sanoa heipat, mutta vain kolmeksi viikoksi sillä mä oon menossa Suomeen minilomalle 22. päivä, jee :) Pakko vielä mainita että viikonlopun jäljiltä mulla oli sekä palaneet olkapäät että rakot molemmissa kantapäissä, kesä on siis virallisesti alkanut :D

1. Vastaukset
    1. aijai, tänään just muistelin sitä eb:n hullua toveria joka kirjotteli sulle facebookissa niit kaikkii yksityisviestejä... :DD