lauantai 16. marraskuuta 2013

still aliiive

Tervehdys taas täältä Euroopan itäkolkasta! Oon ollut laiska ja saamaton kirjottelemaan blogiin mitään kuulumisia vaikka sitä oon usein suunnitellut, mutta koska tiedän että ainakin muutamat henkilöt on jo ootelleet elonmerkkejä musta niin päätin nyt perjantai-illan vietteeksi tarttua härkää sarvista ja tulla purkamaan tänne taas viime aikoina kertyneitä kuvia ja niiden myötä vähän tarinoimaan. Yritän muutenkin nyt täältä Budapestista käsin postaillakin vähän useammin :)

Saavuin tänne toissatiistaina eli melkein kaksi viikkoa on jo hujahtanut. Viimeiset päivät ja viikot Suomessa menivät niin nopeasti lähinnä töitä tehden, etten oikein ehtinyt koko lähtöä tajuamaankaan ennenkuin istuin jo koneessa. Tai no tuntuu että mun kaikki Budapestiin-saapumiset on menny vähän samalla kaavalla. Suomesta on aina vaikea lähteä, mutta tänne on kuitenkin helppo palata ja nopeasti tuntuu siltä kun en olisi poissa ollutkaan. Tää kerta on tosin siitä erilainen että mulla ei tosiaan oo täällä mitään työpaikkaa tai muutakaan valmiina odottamassa, että vähän tälläinen hyppy tuntemattomaan tällä kertaa :D 

Mulla ei nyt jotenkin juttu kulje yhtään joten katsellaan kuvien kautta mitä kaikkea oon tässä kymmenen päivän aikana ehtinyt jo tekemään..

Helsinki-Vantaalla minä + 40kg matkatavarani


(Joo kyllä, meidän ryhmäkeskustelun nimi on tosiaan "Lol")
Matka siis tosiaan alkoi niin että jouduin koneessa hätäuloskäynnin kohdalle istumaan mikä ei sopinut mun pirtaan sitten yhtään. Tykkään aina pitää mun käsimatkatavaroita siinä edessä olevan penkin alla, mutta nyt jouduin laittamaan ne hattuhyllylle ja kaikki meni pieleen :D muutenkin oli hassua istua siinä kun se edessä oleva penkki tuntui olevan niin kauheen kaukana..suuret on munkin ongelmat.

Selvisin kuitenkin Budapestiin asti hätäuloskäynnistä huolimatta ja olin täällä aika myöhään sillon tiistai-iltana. Keskiviikkona päästiin heti Locan kanssa meidän lempipuistoon minne Hakan-ilkimys ei kuulemma ollut vienyt Locaa kertaakaan sinä aikana kun olin poissa :(


Puiston laidalla sijaitseva Unkarin yleisradion rakennus. Tuossa puiston laidalla on myös Yhdysvaltain suurlähetystö, joka on noin kolmen rauta-aidan takana ja useiden poliisien vartioima kellon ympäri :D siitä rakennuksesta ei nyt tietenkään kannata edes yrittää ottaa kuvia, sillä poliisit tulevat kuulemma välittömästi vaatimaan niiden poistamista.


Vähän yllättäenkin yksi asia mitä odotin eniten Budapestiin paluussa oli puistot ja niissä käppäily Locan kanssa. Seuraavat kuvat on näiden vajaan kahden viikon ainoalta aurinkoiselta päivältä viisituntiselta kun lähdettiin ihan kaupunginpuistoon asti. En oo muuten ikinä nähnyt missään sellasta harmautta kun mitä täällä oikeesti on :D aamulla kun herää nii tuntuu et on jo ilta ja masentaa ja väsyttää koko ajan kun on niin ankeeta.




Puiston laidalla on tollanen monumentti joka on ehkämuistaaksenimahdollisesti toisessa maailmansodassa kuolleiden juutalaisten muistoksi? Mahdollisuus että muistan väärin on tosin melko korkea :D

Puistosta käveltiin kotiin mun lempikatua pitkin. Oon joskus vuoooosia sitten lukenut sellaisen kirjan kuin Julkisivun takana, enkä edes muista siitä muuta kuin että se kertoi jostain aristokraattisesta perheestä joka asui hienossa talossa New Yorkissa 1900-luvun alussa. Kuvittelen tällä kadulla aina että tälläisessä talossa sata vuotta sitten asui kaupungin kerma pitäen seurapiirikutsuja ja juonitellen toisiaan vastaan :D


Nykyään näissä taloissa ilmeisesti osittain asutaan ja osittain ne on EU:n/YK:n/suurlähetystöjen käytössä.

Yritin näyttää tosi sporttiselta lenkillä vaikka oikeasti maleksittiin sellaista etanavauhtia että oli ollu ihan sama vaikka päällä olis ollut pillifarkut.

Andrassylle avattiin alkuvuonna kala/merenelävä-ravintola jonne oon halunnut mennä käymään jo pitkän aikaa, mutta kukaan ei oo lähtenyt mun kanssa. Siinä vaiheessa kun Hakan kertoi että Andrassylle on hänen kavereidensa mukaan avattu joku "awesome" fish&chips-paikka niin mulla alkoi jo vähän piuhat yhdistyä päässä, nimittäin tuskin sen yhden kadun varressa nyt niin kovin montaa kalaravintolaa on.. Sanoinkin että jos tää on se sama ravintola mihin oon yrittäny saada häntä tulemaan mun kanssa viimeisten kahdeksan kuukauden ajan, ja nyt se vasta kelpaa kun kaverit sitä kehuu, niin ei hyvä heilu :D Noh, arvaatte varmaan että sama paikkahan se sitten oli.


Fish&chipsit oli kyllä ihan törkeeeeeeeeen hyvää, etenkin toi kastike! Ens kerralla aion ottaa savulohta namnam.

Seuraavassa pari kuvaa iltakävelyltä Tonavan varrelta. On tää kyllä niin kaunis kaupunki! :)



Muuten ei ollakaan sitten tehty oikeen mitään ihmeellistä, vähän shoppailtu kaikkia juttuja kotiin ja sitten vaan chillattu. Mulla on koko ajan työpaikanhaku käynnissä, toivottavasti tärppäis suht pian :)

Suurin viholliseni Playstation

Istuuko muiden koirat näin?! :D hassusti pepun päällä eikä silleen takajalkojen varassa niin kuin koirien kuuluisi..

Muumi 


 Aamuhetkiä..mikään ei oo parempaa kun herääminen silloin kuin huvittaa ihan omassa tahdissa! Ei oo todellakaan ikävä niitä kello 04.30 aamuvuoroja :D

 Hakan teki meille Locanhoitolistan, sillä 99% meidän riidoista aiheutuu koiranulkoiluttamisesta, mikä on alkanut "vähän" kyllästyttämään. Musta tää lista oli kyllä niin hellyyttävä, näyttää jonkun 5-vuotiaan kirjoittamalta.



The Big Fish -ravintolan lisäksi ollaan löydetty (= Hakan on löytänyt) pari muutakin uutta hyvää ruokapaikkaa, joista toisessa käytiin viimeksi tänään. Kyseessä on Jack's Burger -hampparipaikka, joka löytyy ihan basilikan vierestä. Ihan törkeen hyvää ja tuoretta (pika)ruokaa, suosittelen! Ja se kolmas uusi herkkupaikka on tähän ihan meidän naapuriin Nagymezö-kadulle avattu Fanki Donut -donitsimyymälä, jossa ollaan käyty tässä ajassa jo kolmesti.. ei vaan pysty vastustamaan :D En oo ihan satavarma taaskaan, mutta oon sellasen käsityksen saanut että Fanki Donut on yhden naisen pienyritys ja donitsit on ihan itsetehtyjä, joten mielelläni tälläistä bisnestä tuen ;)



Jalassa mulla oli tänään uudet ihanat kengät, jotka tosin lähestulkoon tappoivat mun korkkareihin tottumattomat jalkaparkani :(  En muuten ymmärrä miten oon onnistunut missaamaan Deichmann-kenkäkaupan?? Niitä näkyy olevan täällä vähän joka puolella, valikoima on iso ja ihana ja ensimmäisen käynnin jälkeen poistuinkin myymälästä kahden uuden parin kanssa, hups

Jack's Burgerin jälkeen mentiin tänään vielä Westendiin leffaan ja sinne oli tupsahtanut tälläinen vaatimaton kolmen kerroksen kokoinen joulukuusi :D


 Käytiin katsomassa Gravity, joka oli mulle ihan sika säkissä, en ollut koskaan ennen kuullutkaan koko leffasta. Koko elokuva sijoittuu avaruuteen, joka on aina ollut mulle ihan sairaan ahdistava ja pelottava paikka pelkkänä ajatuksena enkä ikimaailmassa menisi sinne vaikka mulle siitä maksettaisi, ja tästä syystä elokuva saikin aikaan pieniä pelkotiloja :D muuten oli kyllä oikeesti hyvä ja jännä leffa ja vaikka välillä vähän epäuskottava tapahtumien kannalta niin kuitenkin visuaalisesti tosi upea, kannattaa käydä katsomassa :) En muuten koskaan jaksa olla hämmästelemättä miten edullista täällä on elokuvissa käyminen, tänäänkin meidän kahden liput maksoivat yhteensä 6€ ja mun poppari+limu-combo oli noin 3€. Saatiin tosin lipuista opiskelija-alet (minäkin mun huijarikortilla vaikka oonkin jo valmistunut), mutta eipä ne normihinnatkaan varmaan päätä huimaa. Kyseessä oli 3D-elokuva ja täällä homma toimii niin että lasit ostetaan itselleen ihan omaksi kohtuulliseen 200 forintin eli noin 70 sentin hintaan. Paljon parempi systeemi musta kuin että kierrätetään niitä samoja laseja sadoilla ihmisillä.
  
Oon ehkä täälläkin maininnut mun taipumuksesta löytää aina tieni keskelle mielenosoitusta paikassa kuin paikassa, mutta täällä Budapestissa olin siltä välttynyt tähän viikkoon asti. Oltiin Hakanin kanssa matkalla Jyskiin kun meno tyssäsi tämän kilometrin mittaisen marssin kohdalle Blaha Lujzan lähellä yhdellä Budapestin suurimmista kaduista.


Marssijat olivat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta naisia, ja kotona katsoinkin Googlesta että kyseessä oli lastentarhatyöntekijöiden liiton mielenosoitus. Näitä protesteja on täällä Budapestissa ilmeisesti tämän tästä, mutta jotenkin kummasti en vielä ollut tosiaan nähnyt niistä yhtäkään. Mun mielestä mielenosoitukset on aina jotenkin kiehtovia, kun en ole niitä suomalaisena tottunut näkemään. Selitin tätä juttua Hakanille ja hän kysyi että miksei me suomalaiset sitten marssita kaduilla ja paremman selityksen puutteessa totesin että me ei kai sitten olla niin intohimoista ja kuumaveristä kansaa että lähdettäisiin kaduille osoittamaan mieltä. Toisaalta tietysti Suomessa on asiat ehkä sen verran hyvin ettei ihmisten tarve protestoida ole niin suuri kuin esim täällä Unkarissa missä maan asiat ovat oikeasti aika kurjalla mallilla.

No, tulipas raskasta juttua tähän loppuun mutta se nyt niistä aiheista. Koitan palata taas blogin äärelle mahdollisimman pian!

2 kommenttia: