maanantai 25. marraskuuta 2013

budapestin itis

Budapestissa on mahtavat shoppailumahdollisuudet eikä ydinkeskustasta tarvitse yleensä poistua mihinkään, sillä täältä löytyy kaikkea kaikkiin tarpeisiin. Yhtä poikkeusta lukuunottamatta, nimittäin Ikeaa ei tietenkään keskustasta löydy. Sinnekin on kuitenkin tosi helppo mennä julkisilla, sillä Ikea sijaitsee aivan punaisen metron eli M2-linjan päätepysäkillä Örs Vezer terellä, ja metromatkakin on vaivaisen vartin mittainen.

Valmiina matkaan! 


Alkuviikosta lähdinkin kaatosateessa kohti Ikeaa, sillä olen jo pitkään halunnut ostaa sieltä yhden tietyn lampun ja jankuttanut asiasta niin kauan etten itsekään enää jaksanut kuunnella :D Siinä Ikean vieressä on iso kauppakeskus Árkád jossa olen käynyt kerran vain nopeasti pyörähtämässä, joten päätin nyt samalla käydä tutkimassa senkin tarjontaa. Mulla on ollut tässä käynnissä eräiden Deichmannin kenkien metsästys ja toivoin löytäväni vihdoin oman kokoni sieltä Àrkádin liikkeestä.



Saavuin Örs Vezer terelle ja mulle tuli heti mieleen että täähän on ihan selkeesti Budapestin oma Itäkeskus: sijainti laitakaupungilla, metroasemalla hengailevat ihmiset ovat melko epämääräisiä ja kauppakeskuksesta löytyy kaikki kaupat. En edes tiennyt aiemmin että täältä Budskista löytyy mm. Terranova tai Pimkie. 

Matkalla Deichmannille bongasin pari muutakin mielenkiintoisen näköistä kenkäkauppaa



Viinikauppa =) viini on unkariksi bor ja olut sör, helppo muistaa. Silloin kun olin vaihtarina täällä niin ainoa lause minkä osasin sanoa unkariksi oli puolimakea valkoviini kiitos! eli féledes feherbor kérek!

Tadaaa


Suunnistin heti ensimmäisenä Deichmannille ja ylläri ylläri ne ks. kengät oli kokonaan loppuunmyyty tästä liikkeestä. Superystävälliset myyjät (niitä on alkanut näkymään täällä enemmän ja enemmän) katsoivat kuitenkin koneelta että yksi pari kokoa 37 löytyisi Vaci utcan liikkeestä, jossa olin just edellisellä viikolla käynyt. No, ei auttanut muu kuin jatkaa matkaa ja parissa kaupassa pyörähtämisen jälkeen suuntasin sinne Ikeaan.

Sinänsä reissu oli osittain epäonnistunut, nimittäin ostoslistalla oli lakanoita, juustohöylä ja tietenkin se lamppu, joista sain mukaani vain viimeksi mainitun (no se olikin se tärkein). Lakanoita ostaessa mulle tuli täysi blackout että pitääkö mun ottaa kokoa 140cm vai 160cm joten en sitten ottanut mitään, ja juustohöyliä ei koko kaupasta löytynyt?! No sainpahan kuitenkin sen lampun..

Raahustin painavien kantamusten kanssa takaisin metroasemalle ja päätin käydä vielä siellä keskustan Deichmannilla - kun kerta mun kokoa oli enää yksi pari jäljellä niin en todellakaan halunnut ottaa riskiä että ne olisi seuraavana päivänä taas menneet. Hiki valuen (en ilmeisesti osaa pukeutua näihin Budapestin +10 lämpötiloihin kun joka päivä on ihan liikaa päällä) ryntäsin puolijuoksua kauppaan ja koska olin tosiaan just käynyt tässä samassa liikkeessä etsimässä omaa kokoani niin tiesin jo valmiiksi mihin hyllylle mennä. Näin jo kaukaa että siellä komeilee yksi pari kokoa 37 ja voi sitä onnentunnetta :D olin jo nähnyt näistä kengistä untakin että sen verran paha pakkomielle oli kyseessä.. Sovitin niitä nopeasti ja kassan kautta äkkiä kotiin ihailemaan kenkiä ja kokoamaan lamppua!

Vaci utcan asuintalot on ihania ulkopuolelta, mutta olen niistä yhdessä käynyt kylässä ja se oli kyllä sisältä aika karmea ja kolkko


Hakankin sanoi tän kassin nähdessään että ai sä vihdoin sait ne kengät :D

Ajattelin tehdä tässä kohta postauksen kaikista uusista jutuista mitä olen täällä ostellut, joten pidetään siihen asti salaisuutena että millaiset kengät (ja lamppu) nyt sitten oli kyseessä :D jännitys tiivistyy.......

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti