sunnuntai 20. huhtikuuta 2014

finn vagyok

Hei vaan,

huijasin teitä ja tulin sittenkin postailemaan täältä Vantaalta käsin, en vain malttanut säästää tätä postausta ensi viikolle kun nyt kerran innostuin kirjoittelemaan!

Viimeksi listasin täällä tyypillisiä unkarilaisia juttuja ja tapoja. Nyt voisin kertoa mitkä ovat niitä suomalaisia piirteitä jotka tunnistan itsessäni ja jotka ehkä erottavat mut ainakin unkarilaisista (joissain tapauksissa vertauskohteena voi myös olla eräs turkkilainen henkilö).

[kuvituksena kuvia parilta viime päivältä]
Ensinnäkin, en mielelläni roskaa. Yritin miettiä milloin olisin viimeksi heittänyt maahan roskia, enkä edes muista. Oltiin joku aika sitten Hakanin kanssa ulkona ja kun kipaisin tien toiselle puolelle ihan vaan laittamaan jonkun pikkuroskan roskakoriin, hän totesi että oot niin eurooppalainen. Meillä kotona Suomessa kierrätetään ja mielelläni tekisin sitä myös Budapestissa, mutta se olisi vähän hyödytöntä koska taloyhtiön roskakatoksessa on vain sekajäteastioita joihin ne kaikki roskat pitäisi kuitenkin heittää sekaisin. Budapestin kaduilla on roskakoreja, joissa on omat lokerot paperille ja sekajätteelle jne, mutta muuten kierrätys ei ole ilmeisesti kovin suosittua. Mun mielestä Budapest on tosin aika siisti kaupunki, roskiksia löytyy oikeasti varmaan 20 metrin välein ja kadut lakaistaan useita kertoja viikossa.
Olen jotenkin tietyllä tapaa ehkä hieman naiivi tai sinisilmäinen ja haluaisin aina uskoa ihmisistä parasta. Mielestäni suomalaiset ovat oikeasti rehellisiä ihmisiä ja yleisesti ottaen luotettavia. Jos esimerkiksi Suomessa teen ostoksia tai hoidan muita asioita, ei mulla käy mielessäkään että mahtaakohan tuo tyyppi nyt huijata tai vetää välistä. Unkarissa taas liikkuu kaikenmaailman huijareita ja kannattaa olla varuillaan vieraiden ihmisten kanssa. 
Meille kävi kerran niin että oltiin lähdössä kotibileistä baariin ja odoteltiin taksia talon ulkopuolella, kun meille tuli puhumaan n. 35-vuotias ulkomaalainen mies. Hän selitti itkien olevansa turisti Kroatiasta (tai jostain muualta, saatan muistaa väärin) ja hänellä ei ole yhtään rahaa eikä mitään yöpaikkaa ja olisi pyytänyt meiltä 3000 forinttia (10€). Mielestäni mies oli tosi siistin näköinen, puhui hyvää englantia ja rinkkakin löytyi selästä tarinan tueksi. Olin siis valmis auttamaan, koska toivoisin että minua autettaisiin samassa tilanteessa, mutta Hakan ehti sanoa ettei meillä ole yhtään käteistä. Mies sitten lähti siitä kohti läheistä hostellia kysymään jospa siellä voitaisiin auttaa, ja hetken kuluttua meidän taksi tuli ja lähdettiin keskustaa kohti. Taksin ikkunasta nähtiin tää sama mies kävelemässä ihan väärään suuntaan kuin missä tämä hostelli oli, eikä mistään itkusta tai muistakaan huolista näkynyt merkkiäkään vaan oikein tyytyväisenä tallusteli menemään. Taisi olla kyseessä siis joku ihan paikallinen tyyppi joka oli vain keksinyt hyvän tavan tienata rahaa. Täytyy vielä sanoa, että tämä tapahtui kaupungin "pahamaineisella" alueella eli 8. kaupunginosan lähiössä, jossa en ole tuota kyseistä iltaa lukuunottamatta käynyt.

Tämä on vähän samaa sarjaa edellisen kohdan kanssa, eli oletan ihmisten pitävän lupauksensa. Jos Suomessa luvataan jonkun asian olevan valmis viikossa, se myös on valmis viikossa. Unkarissa taas yllätyn edelleen joka kerta kun unkarilaiset eivät pidä sanaansa, vaikka siihen pitäisi varmaan jo tässä vaiheessa olla tottunut. Esimerkiksi kun olin viime vuonna hostellissa työharjoittelussa, siellä lupailtiin mulle vaikka minkälaisia asioita ja työtehtäviä, joista yksikään ei viiden kuukauden aikana toteutunut. Samaa olen huomannut usein, kaikenmaailman juttuja lupaillaan mutta mitään ei tapahdu. Ongelmahan on tässä siis ihan mun puolella, kun otan kaiken edelleen niin kirjaimellisesti vaikka ei kannattaisi, kyseessä kun on lähinnä small talkiin rinnastettava tyhjänpäiväinen jutustelu. Täällä ei myöskään ole ihan niin justiinsa aikataulujen kanssa, itse taas kun en myöhästele (tärkeistä jutuista!). Tulee mieleen esimerkiksi eräs kerta kun oltiin Hakanin kanssa just tutustuttu ja oltiin sovittu tapaaminen paikkaan X, jossa sitten sainkin odotella arvon herraa mukavat 20 minuuttia mikä oli (ja on edelleen) musta ihan törkeyden huippu! Ja kyllä, tästä puhutaan meillä vielä tänäkin päivänä :D
Kaipaan luontoa ympärilleni ja puistot on mun lempipaikkoja Budapestissa. Pelkkä asfaltti ja talot joka puolella alkavat aina jossain vaiheessa ahdistaa. Niin ja joskus kun poistun kotoa niin toivoisin etten näkisi missään yhtäkään ihmistä. Älkää ymmärtäkö väärin, koen olevani kaupunki-ihminen ja olen täälläkin useaan otteeseen maininnut että yksi lempiasiani Budapestissa on sen suurkaupunkimaisuus ja ihmisvilinä, mutta joskus olisi kivaa vain mennä keskelle metsää yksin ihan hetkeksi.

En kävele punaisia päin (no ehkä joskus harvoin), vaan odotan vihreää valoa vaikka ketään ei näkyisi missään. Tähän on tosin syynä sekin että unkarilainen liikenne saattaa olla toisinaan hieman arvaamatonta, eräs entinen opettaja luonnehti sitä niin että "unkarilaiset ajavat kuin italialaiset, sillä erotuksella etteivät osaa ajaa".
Karkinsyönti on mun käsittääkseni aika suomalainen juttu, ainakaan muiden maiden (Unkari mukaanlukien) karkkivalikoimat eivät yllä lähimaillekaan Suomen tasoa. Jotain Hariboa löytyy, ja parista paikkaa minimaalinen Candy King -valikoima, mutta siinäpä se onkin. Ostan niitä pahoja karkkeja joskus pahimpaan sokerihampaan kolotukseen, mutta haaveilen aina ihanista loputtomista Cittarin irtokarkkihyllyistä.. Puhuttiin tästä joskus Hakanin kanssa ja hän oli sitä mieltä että karkit on lähinnä lasten juttu (!!!). Suklaahan on sitten toki asia erikseen, mutta sitä mä en oikeastaan syö ollenkaan. 
Maksaisin mielelläni kaiken mahdollisen kortilla ja käteisen nostaminen unohtuukin usein. Budapestissapa ei vain kortti edes käy joka paikassa, tai sitten korttimaksuun vaaditaan jokin minimisumma. Muutenkin mua aina hävettää maksaa kortilla jotain muutaman euron arvoisia ostoksia, vaikka Suomessa se on ihan normaalia.

Jaksan edelleenkin ihmetellä miten Unkarissa on niin halpaa (ja vastaavasti miten Suomessa on niin kallista). Silti etsin aina sen halvimmista halvimman tuotteen ja tunnen suurta voitonriemua kun onnistun säästämään ostoksissani. Tässä ollaan Hakanin kanssa tosi erilaisia; kun mä tulen kotiin ja esittelen onnellisena jotain ostosta ja kysyn arvaa paljon maksoi, se tarkottaa sitä että olen löytänyt jotain tosi edullisesti. En voisi ikinä kuvitella Hakanin puhuvan kavereidensa kanssa miten halvalla sai jotain, vaan kaiken pitää aina olla jotain merkkiä. Sen verran Hakanin tavat on muhun vaikuttaneet, että ruokakaupassa koriin ei enää hyppää se ihan kaikista halvin tuote, mikä on toki eettisyyden ja ruoan laadun kannalta ihan vaan hyvä asia.
(Nyt aloin miettiä onko tämä edes mikään "suomalainen piirre", vai pelkästään minä vain..)
Tahtoisin hoitaa kaikki mahdolliset asiat netissä, mm. tarkistaa julkisen liikenteen aikataulut, katsoa jonkun ravintolan menun tai vaikka selailla vaateliikkeiden nettikauppatarjontaa. Tämän tekee vain hieman hankalaksi se, ettei Budapestin julkiselle liikenteelle ole olemassa Google Mapsin lisäksi sujuvasti toimivaa nettisivua/sovellusta (? kertokaa jos olen väärässä), kaikilla ravintoloilla ei ole kunnollista nettisivua ja läheskään kaikilla isoilla vaateketjuilla ei edes ole toimitusta Unkariin. Nyt olen sentään saanut nettipankin käyttööni, en tosin osannut maksaa laskuja vaikka se englanniksi onkin :D
No se small talk.. Olen siinä petrannut tosi hyvin ja lyhyet keskustelut uusien tuttavuuksien kanssa sujuu ihan luonnostaan, mutta pidemmän päälle mä vain jotenkin jäädyn täysin. Sitten kun loppuu sanottava, olen tosiaankin hiljaa. Hakanin kavereillakin meni aiiika pitkä aika että tottuivat mun suomalaiseen jähmeyteen ja ymmärsivät että mulla ei ole mitään ketään vastaan (enkä myöskään ole sairaalloisen ujo), vaan tälläinen mä vaan olen. Jos mulla on jotain asiaa niin sanon sen sitten kyllä, en vain yleensä hirveästi höpöttele niitänäitä. Mua ei myöskään häiritse hiljaisuus enkä yleensä koe sitä kiusalliseksi.



Listasta varmasti unohtui vielä jotain, mua kiinnostaisikin tietää mitkä suomalaiset tavat tai piirteet muissa ihmisissä korostuvat ulkomailla asuessa tai käydessä? :)

13 kommenttia:

  1. Ah voin niiin samaistua suurimpaan osaan :D varsinkin sinisilmäisyys ja irtokarkit!

    Plus tää on mun mielestä ihan ok jos pitää suunnitella miten pääsee paikasta A paikkaan B:
    http://utvonalterv.hu/
    tuolta kun valitsee: tömegközlekedés ja sitten voi rueta syöttämään katuosoitetta niin yleensä se vielä tunnistaa sieltä heti ne kadut ja kerületit jne. voi myös laittaa suorat GPS-koordinaatit jos välttämättä haluaa. Sitten päivän ja ajan ja sitten se ehdottaa eri vaihtoehtoja esim lyhin reitti tai nopein aika tai vähiten vaihtoja ym. (okei tarkat ohjeet taitaa tulla Unkariksi mutta kyllä ne sieltä kartalta näkynee suht selkeästi että mistä pitää kääntyä ja montako pysäkkiä pitää mennä)

    Eeva

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niin tai no.. jos haluaa päästä helpommalla voi toki ennen kun linkkaile mitään niin tarkastaa löytyykö samaa sivua englanniksi ja kas kummaa, onhan tuossa englanninkielinen versiokin näköjään, jos helpottaa:
      http://utvonalterv.hu/?lang=en

      Eeva

      Poista
    2. Jee toivoinkin just että joku vinkkaa mulle ton tyyppisen nettisivun, kiitos!

      Toin nyt Suomesta yli puol kiloa irtokarkkeja, saa nähdä kauanko riittävät :D

      Poista
  2. Joo olin kanssa Unkarissa työharjoittelussa ja tuli tutuks toi asioiden lupailu, jotka ei sitten lopulta koskaan toteutunukaan. Samoin myös kortilla maksamista ikävöin aina! :)

    On muuten tosi hassua lukea sun blogia, kun tuntuu että meillä on hirveesti yhteistä, vaikka ollaan ihan tuntemattomia toisillemme :D Olen myös opiskellut Porvoossa, ollut Unkarissa työharjoittelussa, ja löysin vaihdosta turkkilaisen poikaystävän :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon jo sinänsä aika tottunut näihin Unkarin tapoihin, mutta välillä sitä vaan toivoo että tietyt asiat hoituis vähän enemmän niin kuin Suomessa on tottunut.. :D

      Ja aika hauska sattuma! :) tiedän itseni lisäksi vaan yhden joka on tullut Porvoosta tänne, hän tosin löysi poikaystäväksi turkkilaisen sijaan espanjalaisen miehen :D

      Poista
  3. Hei Laura, vitsi, sulla on just sellanen blogi jota tarvitsin - olen menossa viikoksi unkariin parin viikon päästä, enkä tiedä koko maasta mitään. Sellanen kysymys olisi, että missä mun kannattaa vaihtaa valuuttaa? Suomen puolella vai Unkarissa (missä)? Kiitos jo etukäteen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse sanoisin että vaihda Suomessa hieman rahaa (itse vaihdoin 50€), jotta pääset alkuun helposti Unkarissa. Lentokentällä ei rahaa kannata vaihtaa.
      Jos suomalaisella pankkikortilla nostaa rahaa automaatista, menee siitä tietty prosentti sekä jokunen käsittelyeuro, halvempaa siis nostaa ensin suomesta euroja reissuun ja vaihtaa Käteinen Euro -> Käteinen Forintti.
      Rahanvaihtopisteitä on keskustassa ja myös lähiöissä runsaasti. Kurssit on tällä hetkellä nousussa, 1€ = n. 308 HUF
      Forex tarjoaa Suomessa kurssiksi yleensä noin 289-299, ei palkkiota (ainakaan mun vajaasta 50e vaihdosta)

      Poista
    2. Nyt on kyllä pakko sanoa etten osaa tohon mitään kunnollista neuvoa antaa :( oon ite tainnu vaihtaa rahaa kerran ja se oli Helsinki-Vantaan lentokentällä ja siellä tietty komissiot huitelee pilvissä, että sitä en ainakaan suosittele :D

      Yleensä oon ite vaan nostanu suomalaisella pankkikortilla täältä Budapestista automaatista käteistä. Oon joskus laskenut että säästänkö enemmän rahaa jos nostan euroja ja vaihdan ne forinteiksi kuin että jos nostan suoraan forintteja automaatista, ja lopputuloksena sain niin pienet erot palvelumaksuissa sun muissa että oon päättänyt vaan mennä helpoimman kautta ja jättää rahanvaihdot väliin :)

      Niin ja forintin kurssi on nyt niin hyvä euroon nähden (vai miten se sanotaan :D), että esimerkiksi vaatekaupassa melkeinpä kannattaakin maksaa kortilla eurotililtä :)

      Poista
    3. Jee Jp kiitos vinkeistä, multa kysytään usein noita rahanvaihtojuttuja ja en tosiaan itse oo hirveesti perehtynyt! :)

      Poista
  4. Voi elämä että mää nauroin! :D
    Niin paljon kyllä samoja juttuja oon huomannu kun oon itte nyt täällä kuukauden tallannu! Smalltalk, se on kyllä ihan jäätävää välillä - pari sanaa pystyy kyllä vaihtamaan ja ei siinä mitään, mutta ei oikeen tiedä että mistä sitä pitäis puhua ventovieraan kanssa.. Lähinnä aina on vaan semmonen "hehe" -fiilis kun joku alkaa jutteleen. x)

    Määkin voin samaistua karkkijuttuihin! Mulla on laukussa vielä suomesta karkkeja, mutta en oo uskaltanu syödä niitä koska sitten pelkään että tulee hirvee himo syödä karkkia ja täällä on vaan niitä 100g haribo pusseja ja suklaata. plää!

    On aika huvittavaa kyllä kävellä Spariin ja ostaa sen 0,70 sentin energiajuoman sijasta sitä sparin 30 sentin vastaavaa :D suomalainen voittaa aina..

    Ruukaatteko käydä Hakanin kanssa missään International Meetupeissa Budapestissä? Mä mietin että menisin keskiviikkona ehkä käymään yhdessä, hirveästi kun en täältä vieläkään ketään tunne, paitsi työkavereita.

    Ps. jos sanon töissä että finn vagyok, koko toimisto repeää jostain syystä nauramaan :(

    VastaaPoista
  5. Niinpä! On helppo kysyä jotain että mistä oot kotosin ja mitä teet täällä mutta siitä eteenpäin alkaaki sit olla puheenaiheet vähissä.. :D

    Oon tässä varmaan vuoden suunnitellut meneväni näiden https://www.facebook.com/groups/imp.budapest/?fref=ts järjestämään tapaamiseen, mutten oo saanut aikaseks.. Siinäkin tulee taas esille toi tuntemattomien kanssa jutustelu, jotenki tuntuu että se olis tosi awkwardia :D Hakania ei tollaset taida oikeestaan kiinnostaa, kun se tuntee kuitenkin yliopiston kautta paljon ihmisiä.

    Kysy niiltä miks ne nauraa! Onkohan se sitten jotenki tönkösti sanottu :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis oon kyllä kysyny, mutta ne vaan sanoo että se kuulostaa hassulta vaikka se onkin hyvin sanottu. x)
      Juu ja tämä mihin aattelin ehkä mennä (https://www.facebook.com/events/1425799854342040/) taitaakin olla juuri noiden järjestämä!

      Tänään olin rohkea ja heitin smalltalkia ruuasta, aika minimaalista smalltalkia se sitten olikin. x) Täällä Budapestissä kuvataan nyt jotain Hollywood leffaa nimeltä SPY (2015), kuvaukset on aika lähellä mun työpaikkaa ja käyn aina välillä kuikuilemassa näkyykö julkimoita! Gresham Palacen lähellä on aika kova hulina koska siellä on kuulemma 50 CENT, Jennifer Lopez ja esim Jason Statham.. :)

      Poista
    2. Joo tosta 50 Centistä olin jo kuullut, mutta en noista muista.. taidan tietää minne suuntaan iltalenkin tänään :D

      Poista