torstai 23. lokakuuta 2014

viimeisiä kuvia & ajatuksia Budapestista

Tutkin äsken mun puhelimen kuvagalleriaa ja löysin sieltä vielä muutamia kuvia viimeisiltä viikoilta jotka Budapestissa vietin.

Ennen tätä Suurta Muutosta mehän tosiaan oltiin Hakanin kanssa etsimässä uutta asuntoa, ja bongasin kerran tälläsen ihan kivan myynnissä olevan kämpän mun lempikadulta Benczúr utcalta.



Antaisin kaiken mun omaisuuden jos saisin Locan tänne.



Viimeinen yhteiskuva

Mun työpiste Agodalla. Antaisin myös paljon siitä jos saisin mun vanhan työn takaisin, se oli oikeasti unelmatyö.

Kaimani Laura tuli kylään ja käytiin mm. Hard Rock Cafessa ja basilikassa.




Kadulla bongattua..

Käytiin myös Hakanin kanssa basilikassa, hän kun ei ollut siellä aiemmin käynyt ja mun mielestä se on sellainen must-see-juttu Budapestissa.

Teddyn kanssa ratikassa tulossa eläinlääkäristä, taustalla Tonava ja Budapestin linna.

Sadepäivä :D


Parlamenttitalolla

Hehe, hollantilaiset tajuaa

Oltiin viimeistä kertaa kaupunginpuistossa ja jouduttiin ihan järkyttävän rankkasateen yllättämiksi, en oo varmaan ikinä kastunut niin perusteellisesti.


:--)

Aluksi kun tulin tänne Suomeen mulla ei ollut yhtään ikävä Budapestia, mutta etenkin nyt kun noita kuvia katselee niin olihan siellä kyllä ihanaa asua. Erityisesti kaipaan sitä kaupunkielämää; kaikkialle pääsee kävellen, koko ajan tapahtuu jotain ja ihania vanhoja rakennuksia joka puolella. Samaa voisin toki kokea Helsingissäkin, mutta ne alueet jossa haluaisin asua (Eira, Ullanlinna, Kaivopuisto..) ovat "vähän" mun budjetin ulkopuolella heh heh. Lisäksi mun perhe ja kaikki kaverit asuu Vantaalla (ja Porvoossa), joten vapaa-ajallani viettäisin kuitenkin paljon aikaa muualla kuin Helsingissä.

Mulla oli luonnoksissa odottamassa puolivalmis postaus asioista joita ikävöin ja joita en todellakaan ikävöi Budapestista/Unkarista, mutta tajusinkin että olen käsitellyt noita prikulleen samoja asioita ainakin täällä ja täällä.

Ettei se mun luonnos nyt ihan hukkaan menisi niin käyn nyt läpi sen sisällön lyhyesti anyway :D Eli; 

Asiat joita on ikävä:
- ulkona syöminen & ravintolatarjonta
- keskustassa asuminen & kattava ja toimiva julkinen liikenne
- eläinrakkaat ihmiset & koiriin suhtautuminen
(Tätä on varmaan pakko vähän avata; Budapest on todella koiraystävällinen kaupunki ja koirat ovat tervetulleita melkeinpä minne vain. Budapestissa lähestulkoon aina vastaantulevat koirankävelyttäjät päästivät koiransa tervehtimään Locaa ja Teddyä, täällä Suomessa taas sitä on tainnut tapahtua tasan kerran. Siellä myöskin koirat on ihan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta superhyvin koulutettuja ja ystävällisiä.)
- shoppailumahdollisuudet & Westend
- yöelämä
- ilmasto (nimimerkillä LokakuussaLunta90)
- hintataso (sori Eeva, oli pakko! :D)
- englannin puhuminen

Asiat joita ei ole ikävä:
- "asiakaspalvelu"kulttuuri
- byrokratia
- likaisuus
- joka puolella parveilevat ja törttöilevät turistit
- ruokakaupat
- naapurit
- unkarin kieli, vaikkakin tuntui että viimeisen puolen vuoden ajan aloin yhtäkkiä ymmärtämään sitä ihan hirveästi paremmin kuin aiemmin ja jopa osasin/uskalsin itsekin sanoa välillä jotain! Mutta juu, ei ole helpoimmasta päästä se kieli.
- englannin puhuminen (kyllä, tämä on molemmissa listoissa ihan tarkoituksella)
- jatkuva ulkopuolisuuden tunne

Sellaista. Päätän tämän sekametelipostauksen nyt tähän :D
Tiistaina lähden sinne Istanbulin reissulle, siitä lisää sitten myöhemmin.
t. Laura

4 kommenttia:

  1. eiii hintataso :DD nimim. nyt saa taas jännittää että mikähelvetti on hallituksen uusi kuningasidea "nettivero", sarjassa "my money that I'll never see again" :D nojoo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo siel on taas lyöty viisaita päitä yhteen :D

      Poista
  2. Tuleehan postaus Istanbulista? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tulee! Kunhan saan vaan kuvat kamerasta ja ajatuksia vähän järjestykseen, muutaman päivän sisällä varmaankin :)

      Poista