torstai 6. marraskuuta 2014

Istanbul osa 1

Nyt seuraa Istanbulin postaus! En tee tästä sellaista "vinkkipostausta", koska Istanbulin vinkkejä on internet ja blogit ja lehdet pullollaan, vaan kertoilen vain lähinnä millainen matka meillä oli :) Jaoin reissupostauksen kahteen osaan, sillä kokonaisena sitä ei olisi kyllä erkkikään jaksanut lukea. Toinen osa ilmestyy blogiin lauantaina klo 12!

Tiistaina kello 13.10 lähti Turkish Airlinesin lento kohti Istanbulia. Olin Helsinki-Vantaalla hyvissä ajoin, koska en ole seitsemään vuoteen matkustanut EU-alueen ulkopuolelle ja jostain syystä luulin että passintarkastuksessa kestää kauan. Lentokenttä kun on vanha työpaikkani niin pakko sen verran mainita, että aika paljon se oli viime näkemästä uudistunut! Ruokapaikkoja lähtenyt pois ja (merkki)liikkeitä tullut tilalle.. Kahvilan hinnat oli kyllä ihan entisensä eli törkeän korkeat.

Olin aiemmin kuullut Turkish Airlinesistä hirveästi hyvää, joten olin vähän yllättynyt kun kone oli niin pieni, että jopa mulla osuivat polvet edessä olevaan penkkiin. Toinen asia josta en niin pitänyt oli se, että mut herätettiin kesken unien kun ruoka saapui! Yleensä lennolla tykkään nukkua, ja jos haluan syödä niin pysyn kyllä hereillä. Mun mielestä on myös hienotunteista lentohenkilökunnan puolelta antaa matkustajan nukkua rauhassa :D No eipä tuo niin vakava juttu ollut kuitenkaan ja ruokakin oli parempaa kuin lentokoneateriat yleensä. Se pitää vielä mainita, että kun koneessa kuulin pitkästä aikaa turkin kieltä niin tuli jotenkin kotoisa olo :) Budapestin kotona sitä kun kuuli päivittäin Hakanin ja tämän kavereiden välillä tai sitten tv:stä.

Istanbulin kentällä olin vähän ("vähän") pihalla että mihinköhän päin sitä nyt pitäisi suunnistaa, mutta muita suomalaisia seuraamalla löysin passintarkastukseen (tarkastajana ollut nuori mies kohteliaasti totesi että näytän passikuvassani todella laihalta [verrattuna nykyiseen], mutta armeliaasti suostui päästämään minut maahan). Hakan ja paikallinen kaverimme A tulivat hakemaan mua kentältä ja lähdettiin syömään läheiseen ostoskeskukseen Aqua Floryaan. Vietettiin siellä muutama tunti, minkä jälkeen kello olikin jo sen verran että oli aika siirtyä majapaikkaan A:n asunnolle, jossa katseltiin vähän aikaa tv:tä ja sitten siirryttiin nukkumaan.

Koneessa jaettiin oikein menu, valitsin tietenkin kanan.

Tässä olikin sitten reissun ekat ja vikat auringonpaisteet :D

Keskiviikkona Turkissa oli juhlapäivä (demokratian syntymäpäivä jos oikein ymmärsin, en jaksa nyt tarkistaa), mistä johtuen isännällämme A:lla oli vapaapäivä töistä, eli päästiin liikkumaan autolla ympäriinsä. Tähän väliin pitää mainita, että Istanbulin koko ja etäisyydet tulivat pienenä shokkina mulle! Tiesin tietysti että se on suuri kaupunki ja ihmisiä on miljoonittain, mutta en jotenkin ollut edes osannut kuvitella miten valtavan kokoinen se on pinta-alaltaan. Asiaan vaikutti toki sekin, että majoituimme Ataköyn kaupunginosassa, joka ei ole kovin lähellä päänähtävyyksiä.

Mä heräsin keskiviikkona aikaisin ja olin jo valmiina lähtöön, mutta muut nukkuivat niin myöhään että aamiaiselle päästiin vasta joskus yhden maissa iltapäivällä. Mentiin meren rannalle Emirgan Sütis -nimiseen paikkaan ja syötiin kunnon turkkilainen aamiainen, josta mulla ei tietenkään ole kuvia. Kyseisen paikan asiakaskunta oli niin rikasta ja hyvännäköistä, että luulin että ollaan siellä julkkiksien keskellä, mutta kuulemma koko paikassa ei ollut yhtäkään kuuluisuutta ja että tuon alueen ihmiset nyt vain näyttävät siltä :D

Aamiaisen jälkeen käveltiin hetki rantaa pitkin, jonka jälkeen noudettiin auto (siellä ravintolassa oli pysäköintipalvelu..........). Hakan ja A tulivat siihen tulokseen, että koska tuona päivänä meillä oli auto käytössä niin oli paras pitää silloin shoppailupäivä, koska nähtävyyksille olisi helpompi päästä julkisella liikenteellä kuin ostoskeskukseen. Tämähän osoittautui huonoksi ideaksi, mutta palataan siihen myöhemmin :D

Emirgan Sütis

Yksi asioista jotka heti pistivät silmään Istanbulin katukuvassa, olivat joka puolella liehuvat Turkin liput.

Ajeltiin siis Istinye Park -ostoskeskukseen (halusin nimenomaan sinne, koska olin etukäteen netistä katsonut että sieltä löytyy Victoria's Secretin liike) ja oli taas suomitytöllä vähän ihmettelemistä kun parkkihalliin ajettaessa turvamiehet tarkistivat kaikkien autojen takakontit ja sisäänkäynneillä piti kävellä metallinpaljastimen läpi ja laittaa käsilaukku läpivalaisuun. Kuulin sitten, että tuo kyseinen juhlapäivä on terroristijärjestöille tavanomainen päivä tehdä hyökkäyksiä, ja että muutama päivä sitten terroristit olivat varastaneet räjähteitä täynnä olleen auton ja että juuri tuo nimenomainen ostoskeskus on potentiaalinen kohde, se kun sattuu olemaan Istanbulin suurin.. Nuo tiedot saatuani olikin sitten tosi kiva yrittää keskittyä shoppailuun :D Selvittiin kuitenkin ilman mitään komplikaatioita. Tuolla ostoskeskuksessa olisin voinut viettää vaikka koko päivän, mutta koska seurassani sattui olemaan kaksi miespuolista henkilöä niin yritin olla mahdollisimman nopea ja kävin vain kivoimman näköisissä kaupoissa. Yllättävän paljon tuolla oli merkkiliikkeitä ja amerikkalaisia brändejä!

Matkaseurueeni halusi mennä Starbucksiin, mulle siellä ei ole hirveästi tarjontaa koska en tykkää kahvista yhtään. Join sitten tuollaisen mango-passion-juoman, se oli ihan ok mutta jos mä saan päättää niin Starbucks ei ole se place to be :D

Huomasin ostoskeskuksen ravintolamaailmassa Shake Shackin, joka on mulle jenkkileffoista ja -sarjoista tuttu hampurilaispaikka. Olihan sinne sitten pakko päästä! Otettiin tuollaiset juusto-ranskikset, jotka oli oikeestaan aika ällöttävät :D Tulipahan kuitenkin kokeiltua.

Koton-nimisen liikkeen sovituskopissa, jonka ovessa oli lukko! Toi käytäntö olis ihan tervetullut Suomeenkin..

Tämä oli siis mun ensimmäinen kerta Turkissa, ja Hakan ja A kyselivät multa hirveästi kaikkia ensivaikutelmia, kuten että miltä turkkilaiset mun mielestä näyttävät. Mun mielestä turkkilaiset näyttävät ihan turkkilaisilta, en oikein tiedä millaista vastausta multa tuohon odotettiin :D Se taas mikä vähän yllätti, oli että kauniita naisia ja komeita miehiä oli vähemmän kuin olin odottanut, enimmäkseen ihmiset olivat ihan tavallisen näköisiä. (En siis tarkoita tätä mitenkään pahalla! Mulla vaan oli jostain syystä ihmeellisiä ennakkokäsityksiä :D) Kaupunginosasta riippuen huomasi myös selkeän eron ihmisten suhtautumisessa turisteihin; vanhoillisemmilla alueilla mua tuijotettiin paljon (etenkin burkhaan pukeutuneiden naisten toimesta) ja moderneimmilla alueilla kukaan ei vilkaissutkaan kahta kertaa.

Huomasin tokia moniakin eroja suomalaisen (tai unkarilaisen) ja turkkilaisen meiningin välillä, kuten että Istanbulissa näkyi hirveästi lapsia joka paikassa juoksentelemassa vapaasti. Lisäksi Istanbulissa lähes kaikki tarjoilijat (ja basaarin myyjät) olivat miehiä. Yksi hassu juttu oli vaatekaupassa eri hinta tuotteelle riippuen siitä, maksatko käteisellä vai kortilla :D Käteisellä maksettaessa säästi jopa muutamia euroja! Ainiin ja se että ravintolassa kädet pyyhittiin kosteuspyyhkeellä ruokailun jälkeen vaikka mun logiikalla kädet pitäisi putsata ennen syömistä.. kerroin myös, että Suomessa kosteuspyyhkeitä näkee vain lentokoneissa :D Siinä nyt muutamia mieleen jääneitä huomioita.

Huomisen postauksessa jatketaan sitten seuraavan reissupäivän tunnelmissa!